Camping in de Dolomieten.

24 mei 2017 - Caldonazzo, Italië

Vanmorgen ontwaken en door het raam van je slaapkamer  op 2 m hoogte met ladder een betoverend uitzicht op de Dolomieten wat wil je nog meer.

Hierbij nog wat informatie over de Dolomieten Sinds 2009 staan de Dolomieten op de UNESCO werelderfgoedlijst. De bergketen in Zuid-Tirol, het noorden van Italië, staat bekend om de steile rotswanden en pieken afgewisseld met groene bergweides en kristalheldere meren. De hoogste top van de Dolomieten is de Marmolada van 3343 meter hoog.

Het karakteristieke gesteente van de Dolomieten bestaat uit versteende koraalriffen uit het trias (circa 250 miljoen jaar geleden). Deze riffen werden door organismen en sedimenten in de prehistorische tropische zee Tethys gevormd.

Door de botsing van de Adriatische met de Euraziatische plaat werd het complete Alpengebied omhoog geschoven en werden de Dolomieten een gebergte.

Deze informatie heb ik niet van mezelf maar met  vriend Google kom je vandaag de dag veel te weet en ik wilde jullie toch even meenemen in een stukje geschiedenis en het ontstaan van deze geweldige bergketen de Dolomieten.

Wat onze dag betrof wel na het ontbijt en de koffie zijn we een stuk op de fiets rond het meer gereden prachtige vergezichten tot we bij een autoweg aankwamen en hier zijn gekeerd daar we dit toch te riskant vonden op twee wielen.

Terug bij de camping nog even op het terras voor een cooling down drankje een lekkere pint frost bier altijd lekker na wat inspanning,in de middag heerlijk op een ligstoel bij het zwembad en de vrouwen in het water erna nog even borrelen voor de camper en als avondeten een bord macaroni  smaakte prima.

Ik ben vanavond wat eerder met het verslag daar we straks nog even de finale willen zien van ja die club uit Amsterdam weet de naam niet meer.

Voor alle volgers morgen alvast een goede Hemelvaartsdag.

Groet Fam Dijkstra

1. Johannes Schuiling:
    24 mei 2017
    Mooie motorbergen . Mmmmm. Trouwens ik hoor jullie nooit over de heeerlijke salami die ze daar hebben. Grinnnnnn.
  2. Sjouke en Joukje:
    Dank voor deze geologische les. Goed gedaan prof. Bert Dijkstra
  3. Willem:
    24 mei 2017
    Mooie wereld, en geniet er van
  4. Jacob Jelly:
    24 mei 2017
    Ja inderdaad , Bert is goed in geologie. Dit omdat hij grondroerders adviseerd. Dus de dolomieten roert hij dan ook keurig aan! Top, geniet van deze prachtige schoonheid in de natuur.